Ma Lukács névnapja van, holnap Nándor napja lesz.

Mai dátum: 2024 október 18.

A A A

Egyes hivatalosan meg nem erősített információk szerint pénteken (2024. 06. 07.) kalandozó gyakorlósokat észleletek a Partium területén. Felbukkanásukat jelentették Nagyszalonta, Belényes, az Erdélyi-szigethegység számos pontjáról, illetve az útvonalon található benzinkutak közeléből.

A híreszteléseket most hivatalosan megerősítjük: Valóban Gyakorlósok látogattak el a Bihar-hegység vidékére osztálykirándulás keretében. Egy olyan természeti gyöngyszemet kerestünk fel az 5. osztályosokkal, amely a határtól mindössze 100 km-re található, mégis sokan nincsenek tisztában létezésével és jelentőségével. A pádisi karsztfennsík, a Bihar-hegység, Erdély és Románia egyik legkülönlegesebb karsztvidéke, mivel a karsztjelenségek valamennyi változata megtalálható itt. Exokarszt-jelenségek, cseppkőbarlangok, víznyelők és vízkeletek követik egymást, amelyből idő hiányában csak néhányat kerestünk fel.

A Medve-barlang Románia leghíresebb és leglátogatottabb cseppkőbarlangja az Erdélyi-szigethegységben. Mi is ámulattal csodáltuk a sztalaktitokat és sztalagmitokat, próbálva kitalálni, hogy mire is hasonlítanak a cseppkőképződmények. Mégis inkább a barlangban található csontok mozgatták meg legjobban a képzeletünket. Feltevések szerint a medvék telelőhelye egy váratlan katasztrófa következtében beomlott, így elzáródott a kijárat. A medvék bent rekedtek a barlangban és az éhezés miatt egymást felfalva hagyták ránk szétszórt csontjaikat és egy tökéletes épségben megmaradt csontvázat is. Talán ő lehetet az alfa, aki miután minden társát felfalta, békésen lefeküdt és azóta is arra vár, hogy látogatást tegyünk nála és tisztelegjünk nagysága előtt.

Innen vezetett az utunk a Padis-fennsíkra, ahol egy rövid túra során, kis területen koncentrált formában csodálhattunk meg a felszíni karsztjelenségeket, dolinákat, zsombolyokat, töbröket, víznyelőket. Sőt megfigyelhettük a növényi övezetesség felcserélődését a különleges éghajlat miatt. Itt alacsonyabb tengerszint feletti magasságban található a fenyőerdők szintje és feljebb a lombhullató erdők sávja. Helyi idegenvezetőnk kimerítő és lelkes magyarázatainak is köszönhettük, hogy olyan csodákra is felnyílt a szemünk, ami mellett egyébként elsétáltunk volna. Reméljük, hogy ezek az ismeretek majd földrajz órán is felbukkannak a gyerekek emlékezetében. Sajnos egy nagy hibát elkövettünk: nem készültünk fel illően a fennsík szabadon kóborló lovainak fogadására. Mire odaértünk már nem maradt olyan eledelünk, amivel meg tudtuk volna kínálni őket, de ők így is hagyták, hogy megsimogassuk őket és fényképezkedhessünk velük.

Reméljük, hogy sikerült egy olyan tájat megismertetni a gyerekekkel, ami arra sarkallja őket, hogy hosszabb időre is ellátogassanak ide akár családjaikkal is, mert maradt még itt bőven felfedezni való és a bazárban is hagytunk még vágyott szépségeket.