A Szóforgató – komplex anyanyelvi – kommunikációs tehetséggondozó programunk munkaterve a 2021-2022. nevelési évben az NTP-SPEC-21-0036 tehetséggondozó pályázat a Miniszterelnökség, Nemzeti Tehetség Program támogatásával valósult meg. Intézményünkben a tehetséggondozás kiemelt fontossággal bír. Számos tehetségműhelyben fejlesztjük tanulóink képességeit. Ezek közül az egyik a hosszú évek óta működő Szóforgató tehetségműhely, melynek keretein belül valósítottuk meg a kitűzött céljainkat. A programba 10 gyermeket válogattunk be az előző években nyújtott eredményeik alapján. Munkatervünket az állami és egyházi ünnepekhez, valamint az évszakokhoz kapcsoltuk. Figyelembe vettük a hagyományos intézményi programokat is.
A pályázat támogatásával megvalósul programok:
- A farsangi és a húsvéti ünnepkörökhöz kapcsolódóan gyűjtőmunkát végeztek, majd ezt követően prezentációt készítettek, melyet a műhelyfoglalkozáson bemutattak. Előadói képességük fejlődött, illetve az IKT eszközök használatát is gyakorolhatták.
- A húsvéti hagyományokat továbbadva locsolkodtak a fiúk, illetve a maguk írta locsolóverssel köszöntötték a lányokat, gyakorlatban alkalmazva a vers, mint műfaj sajátosságairól tanultakat.
- Kézműves tevékenységen kiváló népművész iránymutatásával húsvéti tojást díszítettek kékfestő technikával, mely kreativitásukat, kézügyességüket fejlesztette.
- Egész napos kirándulás keretében látogattunk el Hollókőre, mely település a világörökség része. Egész napos kirándulásunk elsődleges célja, a húsvéti népszokások megismerése, a hungarikum fogalmának tudatosítása, a hagyományok iránti érdeklődés fokozása, elmélyítése, valamint a közösség nyújtotta élmény átélése. A tanulók népzenei, néptánc bemutatókat tekintettek meg.
- A megismert tavaszi versek közül szabadon választva, illusztrációt készítettek azokról. Elkészítésükhöz bármilyen technikát alkalmazhattak. Ezzel a tevékenységgel fejlődött fantáziájuk.
- A budapesti kirándulás folyamán látogatást tettünk a Magyar Nemzeti Múzeumba. A múzeumban tett látogatás hatalmas élmény volt a tanulók számára, mivel az ott látott történelmi ereklyéket, történelmi eseményeket ábrázoló alkotásokat, híres, a magyar történelemből ismert hősök ruháit és még számos látottat tudtak kapcsolni a magyar irodalom órán, a történelmi szövegekben olvasottakkal. A Parlamenti látogatásunkon egy nagyon kedves, sokoldalúan tájékozott idegenvezető kísért minket. Bemutatása során nagy figyelmet fordított a gyermekek életkori sajátosságainak megfelelő tartalomra és információ átadásra.
- A színházi és a kirándulásokon szerzett élményeiket rajzban örökítették meg, mindeközben fejlődött figyelmük, emlékezetük, szépérzékük.
- Az Arborétumban a madarakról szóló előadás meghallgatása után kézműves tevékenység keretében madarakat formáztak természetes anyagok kreatív felhasználásával.
- A múzeumpedagógiai foglalkozáson megismerkedtek a pünkösdi hagyományokkal, és elkészítették a pünkösdi király és királyné fejdíszét.
- A Sárarany Szalmaportán családi délután keretében a gyerekek pünkösdi kalácsot és bodzaszörpöt készítettek, mellyel megvendégelték családtagjaikat.
- A Lurkó nap szintén a szülők bevonásával valósult meg, ahol a Mozgatórugó programon belül 1 perc és nyersz játékban mérhették össze a gyermek-szülő párosok az ügyességüket és a tudásukat.
Az ünnepekről és a jeles napkoról való megemlékezéssel erősíteni kívántuk a nemzettudatot. A hagyományokhoz kapcsolódó foglalkozásainkon a magyar nép kultúrájának, értékeinek közvetítése volt a cél, valamint felkelteni az érdeklődésüket népi kultúránk iránt, bízva abban, hogy ezen értékek tovább öröklődnek gyermekeinkben.
A nyelvi kommunikáció, a szövegértés, a lényegkiemelés, mint tanulási módszerek minden foglalkozásunkon jelen voltak. Minden egyes programelemünk során fejlődött tanulóink szociális kompetenciája azáltal, hogy mind a foglalkozásokon – mint például a kirándulásokon – oda kellett egymásra figyelniük, támogatniuk kellett egymást. Továbbá empátiájuk, türelmük, önismeretük, alkalmazkodóképességük, toleranciájuk formálása minden foglalkozáson megvalósult. Együttműködésük jelentős mértékben fejlődött a közös versengések, a projektfeladatok, prezentációk elkészítése során.
A programban résztvevő gyermekek olyan élményekkel gazdagodtak, amelyek jelentős mértékben hozzájárultak személyiségük pozitív irányú fejlődéséhez.
A szülőkkel megvalósított programok által nemcsak bepillanthattak a tehetségprogramban folyó munkába, de az iskolai közösségi élményt is biztosítottuk számukra.
Aszódi Márta, Koppányiné Langó Zsuzsanna, Komlósné Szirom Anita
szakvezető tanítók