Ma Ervin névnapja van, holnap Zita napja lesz.

Mai dátum: 2024 április 26.

A A A

2021 júniusában került megrendezésre a Szeged-Csanádi Egyházmegye Gelsey Vilmos Pedagógiai Intézete, és a Gál Ferenc Egyetem Szarvasi Gyakorló Általános Iskola és Gyakorlóóvoda együttműködésében a II. Kárpát-medencei Pedagógiai Konferencia és Módszertani Napok. Epiktétosz mondta: „a természet nekünk csak egy nyelvet, de két fület adományozott, hogy kétszer annyit figyeljünk, mint amennyit beszélünk.” Az online megrendezett konferencia, mintegy kétszázötven fő regisztrált érdeklődőt szólított meg, amelybe a külhoni magyar pedagógus közösségek mellett a Békés megyei állami és önkormányzati fenntartású intézményei, illetve az egyházmegye köznevelési és szakképző intézményei kapcsolódtak be a plenáris előadások mellett a virtuális műhelymunkákba.

Bíró Gyula, a Gál Ferenc Egyetem képzésfejlesztési igazgatója, c.e.docens, a Gyakorlóintézmény vezetője, a program szakmai vezetőjeként elmondta, hogy a második alkalommal megrendezésre került szakmai program a korszerű pedagógiai módszertani eljárásokat helyezte fókuszba, illetve azokat a neveléstudomány és az alkalmazott pedagógia szempontjából lényeges kérdéseket sorakoztatta, amely segíti a köznevelési rendszer folyamatainak megértését, rendszerformáló megélését. A plenáris előadások sorát Dr. Kozma Gábor, az egyházmegye pedagógiai intézetének főigazgatója, az egyetem diakónus rektora, tanszékvezető, főiskolai tanár nyitotta meg. Köszöntőjében hangsúlyozta a magyar-magyar kapcsolatok épülését, és megerősítette azt a szakmai és emberi elkötelezettséget, amely a pedagógus hivatás gyakorlását jellemzi határokon innen és határokon túl, a magyar pedagógus közösségekben. Plesovszkiné Újfaluczki Judit, a Szegedi Tankerületi Központ igazgatója, Klebersberg Kunó egykori vallás- és közoktatásügyi miniszter, művelődéspolitikus üzeneteivel jelölte ki a konferencia sarokpontjait, adott szellemi tőkét, és megerősítő lelkiséget a mindennapok pedagógiai kihívásaihoz.

A plenáris előadások alkalmával a konferencia résztvevői képet kaphattak arról, hogy melyek a köznevelés irányvonalai, milyen az az iskolakép, ami a szülő és az intézmény partnerségén nyugszik, milyen a pedagógusképzés jövője, milyen lehetőségei vannak a tehetséggondozásnak, a differenciálásnak a köznevelés rendszerében, a pedagógia gyakorlatában, illetve mi a család megváltozott funkciója, és ezek hogyan tükröződnek a humanisztikus felfogások tükrében. Az előadók a fent sorolt témák kiváló szakemberei; így a konferencián köszönthettük előadóként az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektorát, Dr. Gloviczki Zoltán egyetemi docenst, a Magyar Rektor Konferencia Pedagógusképzési Bizottságának elnökét, az Oktatási Hivatal korábbi vezetőjét, korábbi köznevelésért felelős helyettes államtitkárt. Dr. habil. K. Nagy Emeseét az Eszterházy Károly Egyetem dékánját, egyetemi docenst, a Magyar Rektori Konferencia Pedagógusképzési Bizottság alelnökét, a Hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola igazgatójét, Dr. Chrappán Magdolnát, a Debreceni Egyetem főiskolai docensét, Dr. Mező Ferenc pszichológust, az Eszterházy Károly Egyetem egyetemi docensét, Simon Nórát, az OH Békéscsabai Oktatási Központ főosztályvezetőjét, és Dr. Lestyán Erzsébetet, a Gál Ferenc Egyetem adjunktusát, Továbbképzési Iroda vezetőjét.

A második napon tizenhat műhelyben folytatták a szakmai munkát a konferencia és módszertani napok résztvevői, ahol az egyetem Gyakorlóintézményében rögzített bemutató foglalkozásokat, tevékenységirányításokat, tanítási órákat tekinthettek meg az intézmény zárt Youtube csatornáján, majd ezt követően virtuális szobákban óraelemzéseken, módszertani workshopokon vehettek részt a hazai és külhoni pedagógus közösségek. A horizontális tudásmegosztás jegyében olyan projektpedagógiai és tehetségműhely foglalkozásokat, környezetpedagógiai, szomatopedagógiai, játékpedagógiai, gyermektánc és játék óvodai foglalkozásokat nézhettek meg a résztvevők, amely segíti a módszertani tudásgazdagodást, és multiplikációt. Az alsó tagozaton olvasás, nyelvtan, rajz, ének-zene, testnevelés, matematika és technika órákat látogathattak a vendégek, illetve a felső tagozatos módszertani műhelyekben magyar nyelv és irodalom, történelem, angol idegen nyelv és matematika órákat láthattak, majd elemezhettek a szakvezető óvodapedagógusok, óvodapedagógusok, tanítók, szakvezető tanítók, tanárok és vezetőtanárok irányításával.

A konferencia a Nemzeti Összetartozás Napján került megrendezésre, különösen fontos helyszínről, és lélekhangokkal jelentkezve, amelyhez szavalatával hozzájárult Boronyák Gergely, a Cervinus Teátrum színművésze, és a GFE Szarvasi Gyakorlóintézményének gyermekkórusa és gyermekközössége, akik zenés filmmel ajándékozták meg a Kárpát-medencei magyarság konferencia résztvevőit, a szarvasi történelmi Magyarország mértani közepéről.

A konferencia igazolta, hogy változatlanul közös szenvedélyünk a pedagógia és a gyermek.

Egy nyelv, két fül… kétszer annyi, mint amennyi.

 

Sz.Zs.