Víz, víz, tiszta víz….
A víz világnapját minden évben jeles napként tartjuk számon az óvodánkban. Nagyon sokféle módja van annak, hogy megismertessük a gyerekekkel a víz jelentőségét, életelemeit. Projektjeinkben számos lehetőséget megmutatva ismerkedünk a víz hasznáról, jelentőségéről.
Számunkra adott a csodás természeti környezet, amely meghatározza, hogy megfigyeljük a Körös part állat és növényvilágát, valamint kiemelten kezeljük a környezetünk megóvását is. Ezért ebben az évben a víz természetes körforgásán át a víz szennyezését és hasznát vettük tevékenységeik körébe.
A Körös part megfigyelése a késő téli és korai tavaszi jeleit mutatta, ahol az ébredő természet állat és növény világát figyeltük meg a gyerekekkel. A vadkacsák úszását vagy a békák lassú mozgását, néhol egy-egy vízi madár megjelenését láthattuk. A mocsári tölgyek látványa mindig felemelő a gyerekek számára.
Voltak olyan mozzanatok, amelyek az adott helyszínen történtek és volt olyan, ami a csoportban. Tevékenységekben használni kellet ügyességüket, logikájukat és meglévő ismeretüket fel kellett eleveníteniük.
A szennyvíz telep működésének bemutatása egy teljesen új élmény volt a gyerekeknek, hiszen ezzel a témával még nem foglalkoztunk. Erről elég kevés ismeretük volt, így főleg új ismeretket szerezhettek és beszélhettünk meg a gyerekekkel. A képeken jól látható volt egy-egy folyamat.
A gyermekeknek mindig nagy élmény a hajós és horgászos játék , ahol matrózok navigálták az utasokat, vagy környezetpedagógiai játékot játszottak, amelyben játékos rejtvényt kellet megoldjanak.
A vízzel történő kísérleteket nagy figyelemmel nézték a gyerekek. A víz megfestésében és a papírcsíkok színezésében aktívan részt vettek.
A talaj, víz áteresztőképességét figyeltük meg homokkal, földdel és kaviccsal. Legérdekesebb a vulkán utánzása volt, amelyben a vízbe ecetet és szódabikarbónát kevertünk, amely felhabosodott és kifutott a pohárból.
A tevékenységek sokszínűsége új élmények felfedezése önfeledt mosolyt csalt a gyermekek arcára. Nagy figyelemmel kísérték a számukra érdekes megfigyeléseket és kísérleteket. A projekt többoldalú feldolgozása új ismeretekhez segítette a gyermekeket, és játékos formában szereztek újabb ismereteket.
Demjénné Jónás Klára
Szakvezető óvodapedagógus